środa, 22 maja 2019 | 13:11
Jak racjonalnie się odchudzać i osiągnąć wymarzony cel?

Jak racjonalnie się odchudzać i osiągnąć wymarzony cel?

jakub

, Odchudzanie

Odchudzanie stało się w ostatnich latach zjawiskiem niezwykle modnym. Nierzadko jednak pojawia się tutaj zasadniczy i frustrujący problem, jakim jest brak efektów mimo naszych długich i żmudnych wysiłków. W tej sytuacji osoba odchudzająca się w pierwszej kolejności dodatkowo ogranicza jeszcze spożywane dziennie kalorie, zwiększając przy tym ilość i intensywność wysiłku fizycznego.

Co sprzyja brakowi efektów w odchudzaniu?

Jeden z czynników, który potrafi znacząco zaburzyć równowagę hormonalną i wywołać stres, to brak snu. A to z kolei ma bezpośredni wpływ na tempo przybierania na wadze. Postaraj się spać co najmniej 7-8 godzin w ciągu doby, W ten sposób w organizmie spada poziom hormonu stresu - kortyzolu. Kiedy mamy problemy z zaśnięciem, poczytajmy o zdrowych przekąskach, które ułatwią zapadanie w lepszy, mocny sen, pozwalający na głęboki relaks całego organizmu.

Zbyt dużo ćwiczeń i brak odpoczynku

Być może postępujesz tak, że męczysz się długimi, intensywnymi treningami dzień w dzień, dając z siebie za każdym razem sto procent swoich możliwości? Przy tym niezbyt dobrze się czujesz i masz ochotę nie wychodzić z łóżka, a przy tym jeszcze brak jest jakichkolwiek efektów? Jest to jak najbardziej normalne, bowiem Twój organizm nie ma czasu i możliwości, aby odpowiednio się zregenerować i wypocząć. Zapewne przy tym wszystkim stosujesz jeszcze możliwie niskokaloryczną dietę, od której nie sposób wymagać dostarczenia wszystkich niezbędnych składników odżywczych, bo ich po prostu w niej nie ma. Takie obciążenie dla organizmu jest zbyt duże i jest oczywiste, że prędzej czy później zacznie się on buntować. W tej sytuacji nie tylko nie schudniemy, ale też znacznie zwiększymy ryzyko różnych chorób i urazów.

Życie w stresie

Stres to również czynnik mocno zaburzający równowagę hormonalną ludzkiego organizmu. Gdy jest się przez zbyt długi czas pod jego wpływem, gwałtownie wzrasta poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Gdy jest go zbyt dużo, tłuszcz zaczyna być magazynowany, wiec trudniej go spalić. Do tego zwiększa się apetyt i ochota na wszelkie niezdrowe i wysokokaloryczne przekąski. A takie małe bomby kaloryczne, jak dobrze wiemy, potrafią bez trudu skutecznie zniszczyć całą dotychczasową ciężką pracę nad zgrabną sylwetką.

Jak racjonalnie się odchudzać i osiągnąć wymarzony cel?

Efekty odchudzania

To, czy nasza sylwetka i waga się zmienia, zależna jest od wielu czynników. Najważniejsze tutaj jest zdrowie, Jeżeli cierpimy na jakiekolwiek zaburzenia, czy to hormonalne, czy też metaboliczne, to możemy być pewni, że nasze działania nie przyniosą żadnych oczekiwanych efektów. Mając nie za dużą wiedzę, nie jesteśmy świadomi, jak dużą i ważną rolę odgrywają hormony w procesie odchudzania, jak bardzo mogą nam w tym pomóc bądź też zaszkodzić. Zanim więc rozpoczniesz odchudzanie zmierzające do redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej, poddaj się pewnym badaniom. Zdiagnozują one Twój stan zdrowia i ewentualne nieprawidłowości. Właściwie nawet, jeżeli odchudzania nie masz w planach, i tak warto wykonywać regularne badania moczu oraz krwi, chociaż raz w roku. Zapewni to nam komfort psychiczny w tej kwestii.

Dieta a zdrowie

Może jednak zdarzyć się również tak, że jesteśmy w pełni zdrowi, a i tak organizm odmawia współpracy i nie chudniemy. W takiej sytuacji należy bliżej przyjrzeć się temu, jak wyglądają nasze treningi, co wchodzi w skład jadłospisu, czy pamiętamy o odpowiedniej regeneracji, czy nasze nastawienie jest dobre. Może wydawać się to błahostką, ale negatywne myślenie i brak wiary w sukces naszych wysiłków, czyli wszystko to, co siedzi w naszej podświadomości, może skutecznie utrudnić redukcję tkanki tłuszczowej. Co z błędami w naszym menu? Zwykle jest to przechodzenie ze skrajności w skrajność. A zatem pojawia się na przykład duża dysproporcja pomiędzy ilością spożywanych węglowodanów, białek i tłuszczów. Do popularnych tu diet zaliczają się na przykład dieta Dukana czy Kwaśniewskiego, oraz najgorsza z możliwych dieta typu 1000 kalorii, skutecznie niszcząca nie tylko sam metabolizm, ale i całe zdrowie człowieka. Zatem gdy nie jesteś pewnym, jak odpowiednio zbilansować swoje posiłki i odpowiednie dobrać dane wartości odżywcze i wyliczyć kalorie, udaj się do specjalisty, dietetyka, który wszystko to profesjonalnie i z głową rozplanuje, a przy tym pomoże Ci i odpowie na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Racjonalne wytłumaczenie

Organizm człowieka, mimo że na pozór jest niezwykle skomplikowany, ma jeden główny priorytet - przetrwanie. Z tego powodu bez względu na wszystko stara się obronić przed nadmierną utratą tkanki tłuszczowej, ponieważ to właśnie ona jest mu niezbędna do przetrwania, gdy na przykład brakować będzie odpowiedniej żywności.

Zbilansowana dieta

Kolejna kwestia to sytuacji, kiedy nasz jadłospis jest już odpowiednio zbilansowany i pilnie się do niego stosujemy, a nasza sylwetka wciąż nie zmienia się tak, jakbyśmy tego oczekiwali. Przyjrzyj się wówczas swoim treningom. Być może są one zbyt intensywne? Przyczyniają się do nadmiernego przemęczenia układu nerwowego? Może też czas przeznaczony na regenerację jest zbyt krótki. Jeżeli organizm nie zdążył się w pełni zregenerować i wypocząć, nie będzie też w stanie pracować i funkcjonować na najwyższych obrotach. Zwróćmy również uwagę, by podczas ćwiczeń zachować możliwie dużą siłę, bo to ona będzie niejako wymuszać podtrzymanie dużej ilości mięśni i spalanie tłuszczu.

jakub

, Odchudzanie

Jak racjonalnie się odchudzać i osiągnąć wymarzony cel? (komentarze)