środa, 17 lipca 2019 | 15:25
Dieta bez efektu yoyo

Dieta bez efektu yoyo

jakub

, Odchudzanie

Skuteczna dieta odchudzając to taka, która pozwoli nam pozbyć się zbędnych kilogramów raz na zawsze. Większość popularnych diet działa jedynie chwilowo, w rezultacie powodując efekt yoyo. Nazwa tego zjawiska pochodzi od popularnej w czasach przedkomputerowych zabawki, czyli dwóch kulek na sznurkach, które odbijały się od siebie i wracały do pozycji wyjściowej.

Sposób na yoyo

Dietetyczne yoyo jest jeszcze gorsze – zwykle sprawia, że po zaprzestaniu diety nie tylko wracamy do poprzedniej wagi, ale kilogramów nam jeszcze przybywa. Najczęstszym powodem efektu yoyo jest stosowanie bardzo drastycznych diet, ocierających się o głodówkę, co doprowadza do spowolnienia metabolizmu. Obawiać się należy nie tylko efektu yoyo, ale też jego następstw, które mogą być bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Zaburzenie spowodowane tym efektem to między innymi podwyższone ciśnienie krwi, cukrzyca, choroby serca, pęcherzyka żółciowego, a nawet nowotwory. Aby stosowana przez nas dieta nie była stratą czasu i nie siała spustoszenia w naszym organizmie, warto przy jej wyborze kierować się zdrowym rozsądkiem i zrezygnować z pokusy szybkiej utraty wagi. Zawsze bezpieczniejsze dla naszego zdrowia jest odchudzanie powolne, ale systematyczne. Najlepiej zamiast tymczasowej diety zmienić całkowicie i na trwałe sposób odżywiania.

Podczas odchudzania powinniśmy przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość. Efekty nie są widoczne od razu, warto więc postarać się o solidną motywację, by wytrwać w dążeniu do idealnej sylwetki. Nie tylko waga jest miernikiem naszego sukcesu podczas odchudzania, używaj,my też centymetra – może być tak, że schudniemy w talii, mimo że ważymy tyle samo, co wcześniej. Dietę należy przerwać, gdy daje ona skutki uboczne, jak osłabienie czy wypadanie włosów – idealna sylwetka nie jest najważniejsza, zdrowie przede wszystkim.

Nie rób tego w pojedynkę

Odchudzanie się ma wpływ na nasze ciało, ale żeby wytrwać w diecie przydatna jest znajomość psychiki. Psychologiczne chwyty mogą nam bowiem pomóc zbudować motywację i przetrwać kryzysy, które pojawiają się podczas odchudzania. Warto przede wszystkim szukać wsparcia. Odchudzanie się wraz z przyjaciółką czy mamą będzie dużo łatwiejsze niż w pojedynkę – można się wówczas nawzajem motywować, wspierać, a nawet wspólnie przygotowywać dietetyczne posiłki.

Dieta bez efektu yoyo

Wsparcia można szukać także online – w Internecie możemy rozmawiać z osobami, które mają podobne problemy do naszych i z tymi, którym udało się już osiągnąć sukces w odchudzaniu. Nie ma bowiem większej motywacji niż obserwowanie tych, którym udało się dojść do momentu, w którym my chcemy się znaleźć. Jeżeli nasi bliscy nie zamierzają się odchudzać razem z nami poprośmy ich, aby przynajmniej w tym nie przeszkadzali. Mąż, wracając ze sklepu może kupić jabłka zamiast ptysia z kremem a przyjaciółka zaprosić na spacer a nie pizzę. Nie warto zabierać się za dietę, jeżeli zmianie zwyczajów żywieniowych nie będzie towarzyszyła aktywność fizyczna. Bieganie, jazda na rowerze czy fitness nie tylko pozwolą nam schudnąć i wysmuklić sylwetkę, ale też zmniejszyć chęć na słodycze.

Podczas uprawiania sportu nasz organizm wyzwala endorfiny zwane hormonami szczęścia, które wytwarzane są również podczas jedzenia słodyczy właśnie. Osoby, które sport znają tylko z widzenia, mogą zacząć od bardzo prostych ćwiczeń, które nie wymagają nawet podnoszenia się z kanapy. Najważniejsze, aby zrobić pierwszy krok w drodze do coraz bardziej intensywnej aktywności fizycznej. W wytrwaniu w diecie pomaga też unikanie pokus – lepiej nie chodzić w miejsca, w których grozi nam przyjęcie nadmiaru kalorii. Jednak najlepszym sposobem na sukces jest ignorowanie – nie tylko pokus, ale też... głodu. Gdy przychodzi, to znajdźmy sobie jakieś zajęcie, które pozwoli nam o nim zapomnieć.

Dieta skrojona na miarę

Decydując się przejść na dietę, często kierujemy się modą – nie jemy potraw zawierających gluten, bo tak robi cały świat, stosujemy zasady żywieniowe zalecane przez gwiazdy Hollywood, bo chcemy być takie piękne, jak one. Tymczasem to, co dla innych może być dobre i skuteczne, nie musi być takie dla nas. Dieta nie powinna być męczarnią nie do zniesienia. Mądrze skomponowana może nam dostarczyć niezbędnych kalorii, składników odżywczych, ale też być smaczna i pożywna. Jeżeli nie jesteśmy skłonni do dużych wyrzeczeń, to lepiej nie wybierajmy diety, która polega na przyjmowaniu jedynie posiłków płynnych – dieta jogurtowa, sokowa czy zupowa to propozycja dla bardzo zdeterminowanych.

Amatorzy słodyczy, którzy nie wyobrażają sobie bez nich życia, mogą nieco oszukać swój żołądek. Pomoże w tym dieta bogata w suszone owoce czy orzechy. Jeżeli cierpimy na jakieś schorzenia, to dobierzmy dietę tak, by nie była w kontrze do zaleceń lekarza. Najlepiej zapytać go o wskazówki i przeciwwskazania żywieniowe. Nie od rzeczy będzie też konsultacja z dietetykiem, który dobierając nam plan żywieniowy weźmie pod uwagę nie tylko naszą chęć schudnięcia, ale też potrzeby organizmu. I pamiętajmy, że najkorzystniejszy wpływ na nasze zdrowie mają te diety, które nie kończą się po kilu tygodniach, a stają się naszym stylem życiem na długie lata.

jakub

, Odchudzanie

Dieta bez efektu yoyo (komentarze)