środa, 22 maja 2019 | 14:10
Czy przyszła mama może ćwiczyć?

Czy przyszła mama może ćwiczyć?

aneta

, Ćwiczenia

Wątpliwości w okresie ciąży towarzyszą przyszłym mamom już od momentu, kiedy zobaczą upragnione dwie kreski na teście ciążowym. Dotychczasowe życie zmienia się każdego dnia i coraz częściej pada pytanie: czy wolno mi, czy powinnam? Niepewność i obawy przed zaszkodzeniem dziecku, zmiana samopoczucia, nadmierna troska otoczenia- to wszystko sprawia, że kobiety w tym okresie mają wiele pytań, na które usilnie poszukują odpowiedzi. Jedno z nich brzmi- czy w ciąży mogę ćwiczyć?

Kiedyś i dziś

Poglądy na temat aktywności w okresie ciąży zmieniły się, nawet biorąc pod uwagę czasy naszych mam. Jeszcze do niedawna ginekolodzy podchodzili do ćwiczeń w okresie ciąży raczej sceptycznie. Dziś, kiedy coraz więcej kobiet stawia na aktywność fizyczną oraz utrzymanie dobrej formy, również lekarze spojrzeli łagodniejszym okiem na ćwiczące mamy.

Wiadomo już, że w ciąży niezagrożonej ( każdorazowo po rozmowie z lekarzem prowadzącym !) dopuszczalnych jest większość form aktywności ruchowej, a wysiłek fizyczny nie tylko nie przeszkadza rozwijającemu się dziecku, ale przeciwdziała powikłaniom ciąży, jak nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca ciążowa. Nie bez znaczenia jest również jego wpływ na samopoczucie przyszłej mamy, jej nastrój oraz łatwiejszy przebieg połogu. Aktywność fizyczna w okresie ciąży może również wpłynąć na przebieg akcji porodowej- kobiety aktywne fizyczne lepiej radzą sobie z bólem i są mniej zagrożone porodem przedwczesnym.

Trenuję jogging, czy mogę kontynuować bieganie w czasie ciąży?

Generalna zasada przy doborze rodzaju wysiłku fizycznego w czasie ciąży brzmi- jeśli do tej pory ćwiczyłaś regularnie, większość aktywności można wykonywać dalej. Ciąża nie jest dobrym momentem na rozpoczynanie treningów ani na bicie rekordów życiowych, ale jeśli do tej pory biegałaś 40 km tygodniowo, warto pozostać aktywną - zmniejszając jedynie dystans lub obniżając tempo. Bieganie w czasie ciąży nie jest przeciwwskazane, nie powoduje również zbyt dużych wstrząsów dla rozwijającego się dziecka.

Przyszła mama może też jeździć na rowerze, ale wybierając ścieżki rowerowe lub ubity trakt- lepiej nie trenować w tym czasie w lesie i na wybojach. Dopuszczalną aktywnością fizyczną jest również taniec, zumba, pływanie, aqua aerobik czy joga. Warto poszukać grup ćwiczeniowych dedykowanych specjalnie kobietom w ciąży ( Aktywna Mama, Aktywne Dziewięć Miesięcy), gdzie pod okiem doświadczonych instruktorów można bezpiecznie ćwiczyć prawie do momentu rozwiązania. Kluczem do sukcesu jest umiar- jeśli tylko poczujesz się słabo lub niekomfortowo- lepiej przerwać ćwiczenia!

Czy przyszła mama może ćwiczyć?

Czy w ciąży wolno jeździć konno?

Na koniec warto wspomnieć, jakie aktywności w okresie ciąży są zdecydowanie przeciwwskazane. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne odradza przyszłym mamom rodzaje sportu, które wiążą się z dużym ryzykiem urazu, upadku czy wstrząsów. Należą do nich: gry zespołowe- koszykówka, siatkówka, piłka nożna, wszelkie sporty walki, jazda konna, nurkowanie, jazda na rowerze trekkingowym.

Od drugiego trymestru ciąży niewskazane jest także ćwiczenie mięśni prostych brzucha,warto zastąpić je ćwiczeniami stabilizującymi sylwetkę, które dodatkowo mogą zmniejszyć napięcie mięśni przykręgosłupowych i bóle odczuwane w tej okolicy. Część ćwiczeń nie jest również tolerowana przez określone grupy kobiet, na przykład nie wszystkie panie mogą wykonywać ćwiczenia związane z podnoszeniem rąk powyżej poziomu barków, szczególnie z obciążeniem. Dzieje się tak głównie z powodu zwiększonego napięcia więzadeł macicy w tej pozycji. Niewskazane jest również długotrwałe wykonywanie ćwiczeń w leżeniu płasko na plecach, optymalną pozycją dla kobiety ciężarnej jest ułożenie na lewym boku.

aneta

, Ćwiczenia

Czy przyszła mama może ćwiczyć? (komentarze)

Podobne powiązane artykuły